Isabelle

En varm sommardag med Isabelle och Jonas på fårö....

2010-07-13 @ 00:34:57

fiiii faaen, va varmt det är. Fast jag klagar inte. Jag har semester och kan välja själv hur jag vill hantera denna värme. Antingen inne i en lägenhet eller på stranden, eller i en stor kyl. Jag har valt stranden hittills. Varenda dag faktiskt sen vi kom hem från sthlm.
I fredags var jag i brissund med Elin o Annika, i lördags var jag och Jonas i gothem, i går (söndag) hade jag och Jonas en heldag på fårö och idag har vi varit med Thessan i gothem och badat. I morgon blir det årets tredje besök på fårö när hela familjen ska med.

Åh herregud, vår fårö-tripp igår alltså..
Vi kom ut vid ett-tiden ungefär, då hade Jonas nästan missat färjan då han tvunget skulle in på en loppis medan vi stod i kön till färjan, men han hann in i bilen i sista stund (jag tjöt på honom). I land på fåröen besökte vi två loppisar först, båda riktigt usla hemmaloppisar. Därefter åkte vi norrut och bestämde oss för att leta upp Norsta aurar. det är som bekant inte det lättaste eftersom det inte är skyltat men vi gav det ett försök. Hittade en liten parkering i kanten av en skog där det stod några bilar parkerade som såg lite strandsökande ut. Sen blev det en lång och förvirrande promenad på säkert flera kilometer, men plötsligt såg vi ljuset i tunneln och kom äntligen fram till paradisstranden.
Ah så fin den stranden är!!
Vi stannade bara en kort stund innan vi vände tillbaka igen. hann även få reda på ett betydligt lättare sätt att ta sig dit till den omtalade stranden. Kommer vi ihåg till nästa gång. Sen började färden tillbaka till bilen. Vi gick vilse där i skogen. X antal cirklar gick vi i innan Jonas på nåt makalöst sätt hittade till den slutgiltiga stigen som ledde oss till min älskade lilla bil. Säkert en timmes promenad tillbaka blev det, panikslagna (nästan), trötta i huvudet av värmen, jag lite bakis o hängig efter överrasknings-festen för Wenkes pappa kvällen innan, och något mensvärkande o så Jonas som var nödig. Herregud, vi skulle spelat in det.
Men iallafall. Vi hittade tillbaka och kunde fortsätta färden. Det blev Ekeviken efter ett besök i ica-affären som vi hittade till efter att vi ringt pappa o frågat efter vägen. I ekeviken lämnade vi alla värdesaker i bilen o satte oss på stranden o åt matsäcken vi hade med oss. När vi sen skulle bada insåg jag att jag förutom alla värdesaker även lämnat bilnycklarna i bilen. Bilen som nu var låst.
HELVETE!!
Jag har aldrig i mitt 20-åriga liv varit så irriterad på mej själv som jag var då. Tillochmed våra mobiler låg ju i bilen så ringa gick ju int'!!
Som tur var har jag hittat en underbart gullig och fantastisk pojkvän som dessutom är händig och uppfinningsrik. Han fick bort listen på bakdörren och efter viss undersökning kom han fram till att om vi hittade nåt smalt och krokigt skulle vi få upp låset på ett kick. Vi gjorde krokar av diverse pinnar, provade Jonas lilla mulitverktyg, men inget funkade riktigt. Några snälla människor stannade till ett par gånger och gjorde sina egna försök att hjälpa till, men det gick inte! Tillslut fick vi se oss besegrade av bilen och jag fick be snällt om att få låna en mobiltelefon av en familj som stannat för att erbjuda sin hjälp, och ringa hem till mamma o pappa som hade extranyckeln (som tur var!). Precis när jag fått kontakt med pappa (vilket inte var det lättaste eftersom täckningen är kass där!) lyckades dom lirka upp låset med hjälp av dörrlisten vi ryckt loss tidigare. Så var det problemet löst.
Jag var skitsur och kissnödig och båda hade totalt tappat både badlusten och humöret, men jag kissade och sen bestämde vi oss för att ändå ta ett dopp och svalka oss efter den hårda ansträngnigen med att få upp bilen, innan vi skulle besluta hur vi skulle fortsätta resten av dagen.
Det doppet fick oss på betydligt bättre humör och tillslut skrattade vi båda åt det.
Vi torkade oss i solen efter badet och sen åkte vi vidare till digerhuvud. Där åkte fiskespöet fram och Jonas visade mej hur det går till att fiska. Han fick ganska snabbt upp en sill som sorgligt nog dog efter att vi dragit upp den (vi ville annars slänga tillbaka fiskarna i havet) så det blev bete när jag sen skulle få fiska. Jag fick upp en TORSK! På första försöket! De' ni!
En liten en visserligen men ändå. Den slängde vi tillbaka. Sen började linorna fastna i klippkanten under vattnet och gå av hela tiden så då tröttnade vi och åkte till en sjö och grillade korv. Vi hade även planer på att lite spontant så där, övernatta i bilen och bara flumma runt ett dygn där på fåröen men efter den vilsna promenaden och dom inlåsta nycklarna tyckte vi att vi fått tillräckligt med äventyr för denna gång och styrke kosan HEMÅT.
Summa summarum var det ändå en riktigt mysig och rolig dag som vi sent ska glömma..

Imorgon hoppas jag dock att det blir en lugnare fårö-tur.

Godnatt.

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Mojsan

Haha vad roligt! Inte mycket som gick er väg... Kul att du var där och tittade igår. Jag såg först bara Anita. jag ska lägga upp saftreceptet så att du kan fixa saft=)

2010-07-13 @ 21:06:55
URL: http://moasblogg.wordpress.com

Postat av: Mattón

Jonas hade verkligen ingen aning om vad han gav sig in på när han blev ihop med dig... Fast han verkar ju inte helt oskyldig, han heller. Känner han till incidenten med mobilerna?

2010-07-14 @ 22:40:09


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback