Isabelle

Att analysera inredning

2014-02-24 @ 23:23:59

Sedan det stort klart att vi snart äger en lägenhet har jag fått ett nytt favoritintresse om kvällarna.
Det heter www.styleroom.se
En sida där hemmasnickare och hobbyinredare lägger upp sina pimpade hem för beskådan, beundran och inspiration.
Man kan lägga upp hemmets senaste köksrenovering, den nyanlagda terrassen eller omstylingen av sitt senaste loppisfynd.
ALLT SOM HAR MED INREDNING ATT GÖRA MADE BY PRIVATE-PERSONER. Vilket gör att mycket ligger på ens egen nivå och inte någon inredningsarkitekt eller snickare med 30 års arbetslivserfarenhet som kan en massa avancerade hokus pokus saker. LOVE IT!
 
Så jag knarkar heminredningstips nu om kvällarna.
Jag börjar få ett hum om hur vi vill ha det (ja, jag skriver VI, dubbelkollar med Jonas emellanåt och han verkar ju vara på min linje). Trapphuset skriker 50-tal (på ett fint sätt) och där har jag fastnat.
Teakmöbler, stringhyllor, geometriska former, gult, orange, rött.
Har dock märkt att när jag hittar ett hem likt detta på styleroom tycker jag ofta det går till överdrift. Det ser lite för ruffigt ut. Lite ofräscht på nåt vis, och lite "välkommen till Greta och Gösta 85 år gamla".
Men vissa detaljer smälter jag för.
Så där måste vi hitta balansen. Tänker mig en fondvägg, en för varje rum, med mycket färg och mönster i det som kallas "retro-stil" med vitt eller något väldigt ljust på resterande väggar. Köket tänker jag mig vita neutrala luckor men med beslag i äkta 40-50 tals stil och vitt kakel/mosaik. Till det bänkskivor i någon tränyans för att inte få det för kallt och stelt. Soffan håller vi modern och bekväm men ett soffbord eller kanske en sideboard i teak. Stringhyllor både begagnade i teak (inte det lättaste att få tag i) och moderna nygjorda i vitt. En jämn balans mellan nytt och gammalt.
 
Styleroom har även lärt mig vad jag absolut inte gillar för inredningsstilar och vad vi ska undvika.
1. "ETT VITT HEM". Vet inte hur många rubriker jag stött på i denna stil. Då är verkligen ALLT VITT. Aldrig i livet att jag tänker ha 65kvm vitt.Så jävla tråkigt. Fräscht, visst, men sjukt aptrist. Och hur länge är det egentligen vitt och fräscht kan man undra?
2. "ETT HEM I SVART OCH VITT". Ännu värre än "ett vitt hem". Ett hem helt i svart och vitt är enligt mig (efter att ha sett dessa miljontals bilder) fruktansvärt kallt, sterilt och dötrist. Vita väggar. En svart fondvägg här eller där. Vita möbler. Vita köksskåp med svart kakel och svarta bänkskivor i köket. Svart elektronik och vitvaror (haha vitvaror), svarta kuddar med vitt mönster. Vit vägg med svart träd på. Alldeles för opersonligt för min smak. Det hjälper inte ens att man bestämt sig för lite orangea detaljer i vardagsrummet. En orange vas, en orange filt, en svart kudde med organgea ringar, en vit kudde med orangea linjer, orangea ljus. Booooring.
3. "VÄGGORD". Både dessa träbokstäver som placeras på möbler men ännu värre de milslånga dikterna som skrivs på varenda vägg. Alltså, vem orkar läsa och hur snyggt är det egentligen? Det ska isåfall vara något fyndigt. Något som är speciellt för just den familj eller det par som bor där och inte "kärlek" om inte det är något som uttalas väldigt ofta i familjen "vi gör inget annat om dagarna än visar varandra och vår omgivning kärlek". Jag vet en tjej som placerade bokstäverna H E L V E T E på en hylla hemma hos sig. Det är nämligen ett av de vanligaste uttryck hon använder. Glad som ledsen som arg. Där snackar vi något mer personligt.
Fast nej, inga jävla väggord, seriöst.
 
Fasen va fint vi ska få det i vår nya lya. Ska bara bli skitrika först så vi kan ro alla inredningsdrömmar i land..
 
Godnatt

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback